Jaguar E 2A

CJ46 CJ46
CJ46 CJ46
Jaguar E 2A
Art.nr. CJ46

Artikelnummer

CJ46

€ 250,00
Prijs per stuk
Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst

Informatie:

Jaguar E 2A, Lemans 1960.
Enkele modellen kunnen de geest van een prototype als de Jaguar E2A synthetiseren. Ondanks het niet hebben van een uitgebreide concurrentie carrière, gecombineerde het technologie en track ervaring met functies die een productiemodel moet hebben. Dus, de E2A worden overwogen de missing link tussen de modellen D en E. Er waren veel onderdelen van de oude D verankerd aan het halve monocoque chassis onder zijn scherpe lichaam. Misschien was het grootste verschil zijn onafhankelijke achtervering in halfpension remmen. Het prototype maakte in februari 1960 de eerste tests. Het werd gekenmerkt door een zes-cilinder en drie liter (EE1301-10) rijden motor, aangedreven door Lucas injectie. Voorafgaand aan de deelname aan de officiële test op Le Mans, wordt de motor gewijzigd voor de EE-1307-10. De resultaten zijn veelbelovend maar sommige stabiliteitsproblemen zijn gevonden die zijn geprobeerd om een oplossing toe te voegen een verticale fin achter hoofd van de piloot. De auto's uiterlijk, ongeverfd met nummer zeven, is heel anders dan wat we in juni zien. Ondanks verschillende tests met een 5-speed versnellingsbak, is uiteindelijk de gebruikelijke vier-snelheid-versie die werd gebruikt in de D gekozen, samen met de oude, vaste motor. De auto is geschilderd in het typische Cunningham (die was de eerste beweger van haar deelname) team van Amerikaanse kleuren, terwijl Dan Gurney en Walt Hansgen zijn gekozen als de bemanning. De Jaguar E2A begint werkbaarheid, derde gaan in de eerste ronde, maar al snel beginnen de motorproblemen en aan het einde van de derde ronde het heeft gedwongen om te rijden in de pits.Het lijkt erop dat een zuiger is beschadigd, en hoewel het voertuig op de race blijft het zeker na tien uur en 89 ronden zullen intrekken.
Zodra de 24 uur voorbij waren, de E2A werd teruggestuurd naar de fabriek waar een nieuwe 3.800 cc motor (EE5028-10) en Weber carburateurs werden opgezet, waardoor het een verandering op de voorkant motorkap. De andere belangrijkste wijziging is de vervanging van de voorruit door één van de mindere hoogte samen met een verandering van banden, van Dunlop aan Firestone.
De auto werd ondertekend in vijf races door de Cunningham-team voor de rest van het jaar, met Walt Hansgen rijden in Bridgehampton (1e) en de 500 Milles van Road America (3e in het algemeen en 1e van klasse CM). In Riverside Jack Brabham werd aangemeld voor de Los Angeles Times G.P. (10e) en Bruce McLaren reed op Laguna Seca, in de Pacific G.P. die is uitgevoerd met twee races, 12e en 17e (14e definitieve positie).
 

Specificaties:

Schaal 1:32
RTR
Jaguar E 2A

Merk
SlotClassic