Categorieën

Pre-order / Scalextric / (geschenkdoos) Shelby Cobra 289

(geschenkdoos) Shelby Cobra 289

C4305A
(geschenkdoos) Shelby Cobra 289
Art.nr. C4305A Pre-order winter 2022/2023

Artikelnummer

C4305A

€ 119,95
Prijs per stuk
Aantal: 
Bestellen
 

| Meer

Informatie:

Pre-order winter 2022/2023

Shelby Cobra 289
De 48e editie van de jaarlijkse Targa Florio-wegrace was een opmerkelijke gebeurtenis in deze, een van de grootste van alle wegraces, roemrijke geschiedenis. De editie van 1964 zag een krachtige aanval van het 4-auto sterke AC Cobra-fabrieksteam. Onder leiding van Dan Gurney in de auto met nummer 146, met een rode streep, had het kwartet van Cobra's ogen gericht op het voortzetten van de Shelby-teams wurggreep op de GT-categorie van het internationale kampioenschap voor GT & Prototype-auto's. Maar de Targa Florio was een heel ander voorstel, zelfs in vergelijking met het hobbelige oppervlak van het vorige evenement op Sebring.

Een ruige, zware en brute wegrace van 720 kilometer de Targa was een van de zwaarste evenementen van het tijdperk. En een evenement waarvoor de brute V8-aangedreven Cobra nauwelijks geschikt was. De vier ingevoerde Cobra's hadden verschillende fortuinen. Van de auto's in deze set gingen de 148 auto's van Masten Gregory en Innes Ireland met pensioen na een ongeval op de kronkelende Siciliaanse wegen. Maar de andere Cobra van de legendarische Dan Gurney, die met Jerry Grant deelde, had betere fortuinen, het paar worstelde de brute Cobra naar een indrukwekkende 8e plaats. Achter een assortiment van Porsche's, Alfa Romeo's en een enkele Ferrari.

Voor deze race werd de machtige Cobra in de GT-categorie verslagen door de prachtige Ferrari 250GTO, de Cobra zegevierde in de meer dan 3.0 GT-categorie. Voor de andere Cobra's ging de 142 auto van de Formule 1-wereldkampioen Phil Hill uit 1962, die hij deelde met Bob Bondurant, met ophangingsproblemen uit, terwijl de 150 auto bestuurd door het Italiaanse duo Vito Coco en Vincenzo Arena ook met pensioen ging vanwege een kapotte olieleiding in hun geval. Hoewel de Cobra een taai beest was om door de smalle straatjes te rijden, maakten het luide gegrom van zijn V8 en de enthousiaste stijl van Gurney hem tot een winnaar in de ogen van het bewonderende publiek. De legende van de Cobra bouwde voort.

Specificaties:

Magneet
Eenvoudig verwisselen Pick-Ups
Werkende voor en achterlichten
Hoge Detail
Shelby Cobra 289

nieuwsbrief