Spyder Nuvolari Cisitalia 202 SMM TARGA 1948

Spyder Nuvolari Cisitalia 202 SMM TARGA 1948 CJ43
Spyder Nuvolari Cisitalia 202 SMM TARGA 1948 CJ43
Spyder Nuvolari Cisitalia 202 SMM TARGA 1948
Art.nr. CJ43

Artikelnummer

CJ43

€ 575,00
Prijs per stuk
Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst

Informatie:

Spyder Nuvolari Cisitalia 202 SMM TARGA 1948
In de hele wereldgeschiedenis van de autosport kan geen enkele auto er prat op gaan de naam van de legendarische coureur Tazio Nuvolari te dragen, behalve deze Cisitalia 202 SMM, waarmee hij in 1947 een van zijn grootste prestaties in de Mille Miglia leverde.
Nu de Tweede Wereldoorlog slechts twee jaar eerder voorbij was, begon Italië aan zijn heropleving en er was niets beters dan de organisatie van de inmiddels legendarische race te hervatten als symbool van technologisch herstel na de verwoestingen van de oorlog. De 202 SMM was een kleine barqueta met een stijf buizenchassis, aangedreven door een FIAT 1100 motor, overdekt door een aerodynamische aluminium carrosserie, ontworpen door Giovanni Savonuzzi, waarvan de vreemde achtervleugels het meest kenmerkende waren.

We kunnen ons de moedige Tazio Nuvolari voorstellen, met zijn reeds vergevorderde ziekte, die de enorme storm moest doorstaan die de concurrenten tijdens de laatste 300 km van de race te verduren kregen en die velen van hen het leven kostte. Met de krachtige Maserati's en Ferrari's die de race leidden, ging de strijd tussen de kleine FIAT en Cisitalia van 1.100 en de eenzame Alfa Romeo van Biondetti/Romano, die twee keer zo sterk was, met twee keer zoveel cilinderinhoud... en twee keer zoveel gewicht. Maar op de terugweg naar Brescia kreeg de Alfa een lekke band en op de Futa-pas kregen ze problemen met de versnellingsbak. Dankzij dit alles kon Nuvolari de leiding nemen met zijn kleine maar doeltreffende Cisitalia. Maar zoals zo vaak in zijn carrière kreeg Tazio te maken met tegenslag. Als gevolg van de stortbui lekte de Cisitalia overal en wat de inzittenden hadden gevreesd gebeurde: de delco-afdekking werd nat. Het kostte Carena, de mechanische bijrijder, meer dan 15 minuten om die te drogen en de kleine viercilinder weer aan de praat te krijgen. Het resultaat was dat Biondetti de leiding in de race weer overnam en in Brescia 16 minuten achter Nuvolari en twee andere Cisitalia's over de finish kwam.

Specificaties:

Schaal 1:32
RTR
Spyder Nuvolari Cisitalia 202 SMM TARGA 1948