Mercedes 300SL Carrera Panamericana 1952

Mercedes 300SL Carrera Panamericana 1952 Mercedes 300SL Carrera Panamericana 1952
Mercedes 300SL Carrera Panamericana 1952 Mercedes 300SL Carrera Panamericana 1952
Mercedes 300SL Carrera Panamericana 1952
Art.nr. CJ16

Artikelnummer

CJ16

€ 475,00
Prijs per stuk
Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst

Informatie:

Mercedes 300SL Carrera Panamericana 1952
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog was er grote onzekerheid over de regels die zouden worden aangenomen voor de nieuwe F1
Uiteindelijk werden in 1952 regels overeengekomen die in 1954 van kracht zouden worden.

In die tijd besloot de raceafdeling van Mercedes deel te nemen aan wedstrijden en sportwagenraces te winnen, en zich zo voor te bereiden op de komst van de toekomstige "zilveren pijlen".

Dit team onder leiding van professor Nallinger en met de onschatbare hulp van Uhlenhaut en de legendarische Neubauer had de eer de Mercedes 300 SL te ontwikkelen.

De motor werd overgenomen van de Mercedes 300, aangepast tot 177 pk; de motor werd 35 graden naar links gekanteld om de hoogte van de motorkap te verminderen. Het mechaniek werd gemonteerd op een stalen tralieframe. Deze opstelling veroorzaakte grote problemen met de toegankelijkheid van het passagierscompartiment, maar die werden opgelost door het stuur afneembaar te maken en de beroemde "vleugeldeuren" te creëren, die kenmerkend zijn voor het model dat door Slot Classic is gereproduceerd.

Op 1 april 1952 werd het aan de pers gepresenteerd, en op dat moment had Alfred Neubauer al de coureurs om ermee te rijden: Rudi Caracciola, Hermann Lang en Karl Kling.

Eindelijk kwam de eerste race, en dat was niemand minder dan de mythische Duizend Mijl, waarin ze eerste klas concurrentie hadden, waarbij het Ferrari-team opviel met een team bestaande uit Bracco, Tarufi, de gebroeders Marzoto, Castelloti en de veteraan Biondetti, absoluut recordhouder sinds 1938 en vier keer winnaar van de race. Uiteindelijk zou de Ferrari van Bracco de race winnen, maar niet voordat de Mercedes zich hevig had verzet, waarbij de strijd tussen Lang en Tarufi, die zou eindigen met het opgeven van beiden, en de strijd tussen Kling en Bracco, die uiteindelijk zou afnemen in het voordeel van de Italiaanse coureur, Kling met zijn Mercedes die een briljante tweede plaats innam. Carraciola eindigde als vierde achter Fagioli's Lancia.

In de volgende race, de Grand Prix van Bern, kreeg Carraciola een ernstig ongeluk, waardoor hij zich terugtrok uit de autosport.

Specificaties:

Schaal 1:32
RTR
Mercedes 300SL Carrera Panamericana 1952

Merk
SlotClassic
Leeftijd
SlotClassic